فرماندار شهرستان فیروزآباد بیان کرد: با این حجم عظیم تولید گل محمدی و عرقیات نام شهر میمند و فیروزآباد فارس به عنوان بزرگترین تولید کننده عرقیات کشور و حتی جهان هنوز برندسازی نشده و عرقیات گل محمدی را با نام قمصر کاشان می شناسند.
کد خبر: ۹۹۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵ 28 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمد جواد عسکری سه‌شنبه در جلسه رفع موانع و مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان فیروزآباد فارس اظهار داشت: طرح امنیت غذایی در مجلس در دست بررسی است و با تصویب آن، مسیر سهل‌الوصول و بدون مانع در حوزه تولید ترسیم خواهد شد.

وی افزود: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با اولویت خرید محصولات استراتژیک در شورای قیمت گذاری بر اساس قیمت کارشناسی شده مشخص می شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه های ذیربط در خصوص اراضی شیبدار می بایست نسبت به واگذاری اراضی با پوشش گیاهی کم اقدام کنند اضافه کرد: واگذاری اراضی شیبدار در فیروزآباد ظرف فرصت یک هفته ای تعیین تکلیف و در صورت ایراد اطلاع رسانی شود.


پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی در ردیف اعتباری سال ۱۴۰۰

عسکری بیان داشت: پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ ردیف اعتبار دولتی گرفته است و پوشش بیمه ای کشاورز ، خانواده، ادوات کشاورزی و مبحث گرانی کودهای پایه در دست بررسی است.
وی ابراز داشت: در توسعه کشت های گلخانه ای هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد و تغییر کاربری اراضی کشت های گلخانه ای در دست بررسی است.

مشکل کمبود نهاده‌های دامی رفع شود

در این نشست نماینده مردم شهرستان‌های فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی خواستار پرداخت خسارات ناشی از سرمازدگی به محصولات حوزه انتخابیه شد.
محمد مهدی فروردین اضافه کرد: به عنوان نماینده مردم انتظار دارم زیرساخت‌های وابسته به کشاورزی اعم از صنایع بسته بندی و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و همینطور بحث درجه‌بندی محصولات در شهرستان های فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند به نحو مطلوبی لحاظ و بدین منظور اعتبارات مکفی و لازم درنظر گرفته شود.
وی گفت: در حوزه انتخابیه که شامل شهرستان های فیروزآباد،قیروکارزین و فراشبند است مشکل کمبود نهاده های دامی و خوراک دام به دلیل خشک سالی و کم بارانی سال پیش و همچنین مشکل خرید قیمت تضمینی گندم و ذرت با هزینه های کشاورزان همخوانی ندارد و کشاورزان این حوزه را با مشکل روبرو ساخته که امید است در این خصوص چاره ای اندیشیده شود.

فرماندار فیروزآباد خواستار برندسازی محصولات گل محمدی این شهرستان شد


فرماندار شهرستان فیروزآباد در این نشست بیان داشت:سطح کشت گل محمدی در شهرستان فیروزآباد ۹۶۰ هکتار است که به عنوان قطب تولید گل محمدی در کشور محسوب می‌شود و ۵ هزار و ۸۸۰ تن گل محمدی از باغ‌های فیروزآباد و میمند برداشت می‌شود.

حسین آرگیو با اشاره به این که سالانه ۱۱ میلیون لیتر گلاب در این شهرستان تولید می‌شود بیان داشت: سطح کشت گل نسترن در ۵۰ هکتار و تولید ۲۲۵ تن گل نسترن از دیگر تولیدات گل و ۱۱ میلیون لیتر سایر عرقیات از دیگر تولیدات و فرآوری شهر میمند فیروزآباد است.
فرماندار شهرستان فیروزآباد بیان کرد: با این حجم عظیم تولید گل محمدی و عرقیات نام شهر میمند و فیروزآباد فارس به عنوان بزرگترین تولید کننده عرقیات کشور و حتی جهان هنوز برندسازی نشده و عرقیات گل محمدی را با نام قمصر کاشان می شناسند.
وی گفت: تولید انگور در سطح ۴هزار و ۳۰۰ هکتار و تولید ۹۰ هزار تن انگور کشمشی بی دانه که از شهرت ملی برخوردار بوده از ارقام دیگر انگور و تولیدات ممتاز این شهرستان است.

آرگیو بیان کرد: بایستی تلاش شود تولیدات و محصولات کشاورزی با کیفیت بالا و ممتاز را در سطح کشور و جهان برندسازی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: نهاده های کشاورزی از قبیل بذر و کود برای کشت زمستانی مهیا است و مروجین پهنه می بایست برای ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه اقدام کنند سپس کشاورزان برای دریافت سهمیه جهت ثبت نام به سامانه مراجعه کنند.

اجمد طمراسی افزود: کشاورزان زمان کشت پاییزه را با توجه به پیام و هشدارهای هواشناسی تنظیم کنند.

وی بیان داشت:از ایستگاه های تولید بذر استقبال می‌کنیم و در صورت وجود متقاضی تعاونی یا خصوصی واجدشرایط، مجوز تولید بذر برای شهرستان صادر خواهد شد.توزیع نهاده‌های دامی از بستر سامانه سپند صورت می پذیرد که دسترسی و اختیارات مناسبی برای دامداران در سامانه ایجاد شده که دامداران می توانند با انتخاب خود خرید را انجام دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تثبیت قیمت سبوس را از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار شد.

طمراسی با توجه به نیاز سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: بر اساس تکلیف قانونی باید ۱۵ درصد از منابع داخلی بانک‌های تجاری در بخش کشاورزی پرداخت شود و دیوان محاسبات باید نسبت به این الزام قانونی اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار